تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/11/12 - 14:19
کد خبر: 384401

سه نماینده مجلس در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کردند؛

طرح شفافیت آرا نمایندگان شامل تمام موضوعات می‌شود/ این طرح نباید تبدیل به ابزار فشار سیاسی شود

طرح شفافیت آرا نمایندگان شامل تمام موضوعات می‌شود/ این طرح نباید تبدیل به ابزار فشار سیاسی شود

عضو هیئت رئیسه مجلس درخصوص ایجاد شفافیت در مجلس گفت: ما لاجرم بایستی حرکت کنیم به سوی شفافیت مالی، شفافیت تصمیمات و شفافیت مذاکرات و سایر موضوعاتی که برای مردم مهم است که حکمرانان آنان در اتاق شیشه چه تصمیماتی می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نخستین روزهای مجلس یازدهم با ۱۷۰ امضای نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه شد و نمایندگان در شش ماه اول فعالیت خود این طرح را در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس نهایی کردند.

نزدیک به یکسال از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و شفافیت آرا نمایندگان مجلس از وعده‌های مهم آنها در طول این چند ماه اخیر بوده است. سرانجام نمایندگان مجلس امروز (یکشنبه ۱۲ بهمن) مقرر کردند طرح شفافیت آراء با اولویت بررسی شود.

امروز صبح از ۲۳۸ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، ۱۵۴ نماینده با اولویت این بررسی موافقت و ۵۴ نماینده دیگر اعلام مخالفت کردند، در این رای گیری ۷ نفر هم نظرشان ممتنع بود.

پس از آن که امروز طرح شفافیت آرا نمایندگان در اولویت بررسی مجلس یازدهم قرار گرفت، گفتگویی را با احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، علی نیکزاد نائب رئیس مجلس و روح الله متفکرآزاد عضو هیئت رئیسه مجلس پیرامون این طرح داشتیم که در ادامه می‌خوانید؛

سوال: آیا طرح شفافیت آراء نمایندگان منجر به عوام‌گرایی و در نتیجه آن، ناکارآمدی نظام قانون­گذاری نمی‌­شود؟

علیرضابیگی: همانطور که میدانید نمایندگان مجلس خادمان این مردم هستند و این طبیعی است که که هر خادمی باید عملکرد خود را در معرض رویت مردم خویش قرار دهد. تا آنها در جریان این موضوع قرار بگیرند که این خادمین چه اقداماتی را انجام می‌دهند. لذا اگر ما بخواهیم عملکرد خود را که مردم هستند، پنهان کنیم نشان دهنده این است که خودمان هم نسبت به عملکردمان دارای شک و تردید هستیم، و از آشکار شدن آن ترس  و واهمه داریم. مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود خیلی صریح فرموده‌اند که ما هیچ چیز پنهانی از مردم نداریم به جز در موضوعات جنگی و نظامی که به دلیل عدم دسترسی دشمن به اطلاعات مجبور به مخفی نگه داشتن آنها هستیم.

طرح شفافیت آرا نمایندگان شامل تمام موضوعات می‌شود/ این طرح نباید تبدیل به ابزار فشار سیاسی شود

سوال: در طرح شفافیت آراء نمایندگان، آیا استثنا وجود دارد یا این طرح شامل تمام قوانین و موضوعات می­شود؟ در این صورت، آیا تبعات و هزینه‌­های سیاسی و اجتماعی وجود نخواهد داشت؟

علیرضابیگی: در تمامی موضوعات شفافیت حکم فرما خواهد بود، به جز موضوعاتی که امنیت ملی را خدشه دار کند و مورد آسیب قرار دهد. قطعا شفافیت هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت و اگر هم هزینه ای داشته باشد برای دزدان و چپاول گران خواهد بود.

سوال: چرا عمر این طرح طولانی شد از مجلس قبل مطرح شده بود اما یکسری ها محالفت کردند؟

علیرضابیگی: در مجلس قبلی مقاومت هایی در این خصوص وجود داشت و با وجود این که این که این طرح دوبار آماده شده بود و تعداد بالایی از نمایندگان آن را امضا کرده بودند اما در خلال رای گیری ما شاهد بودیم که نظرات برمی‌گشت و تعداد زیادی از نمایندگان حاضر به رای دادن نمی‌شدند.

خوشبختانه امروز عموم مجلس به لزوم این طرح واقف هستند البته ملاحظاتی هم در این خصوص وجود دارد که عمده این موارد مربوط به مصالح کشور  و موضوع امنیت ملی است که البته این نکته را باید عرض کنم که مطمئنا بحث شفافیت، توانبخش امنیت ملی خواهد بود. 

سوال: تبعات و هزینه‌­های سیاسی و اجتماعی این طرح برای آینده سیاسی کشور به چه صورتی خواهد بود؟

متفکرآزاد: ما لاجرم بایستی حرکت کنیم به سوی شفافیت مالی، شفافیت تصمیمات و شفافیت مذاکرات و سایر موضوعاتی که برای مردم مهم است که حکمرانان آنان در اتاق شیشه چه تصمیماتی می‌گیرند. این موضوع جزو بدیهیات مردم سالاری دینی ما می‌باشد. و مطمئنا ما مقدمات آن را با چنین طرح هایی فراهم خواهیم کرد. بعد دیگر این موضوع فرهنگ سازی اجتماعی است که در قدم اول امیدواریم که سبب پشیمانی در تصمیم نشود و این طرح در صورت تصویب به ذائقه مردم شیرین بیاید. البته باید مراقب بود که این موضوع تبدیل به یک ابزار فشار نشود که ما نتوانیم گام های بعدی را در این زمینه برداریم. مطمئنا مجلس شورای اسلامی گامی محکم را در این زمینه برداشته است و ما امید وار هستیم که در جلسات آتی جزئیات این طرح مورد موافقت قرار گیرد و به اجرا درآید.

طرح شفافیت آرا نمایندگان شامل تمام موضوعات می‌شود/ این طرح نباید تبدیل به ابزار فشار سیاسی شود

سوال: آیا شفاف شدن آراء نمایندگان موجب رد صلاحیت آنان در انتخابات بعدی از سوی شورای نگهبان نخواهد شد؟

متفکرآزاد: خیر، طبق قانون هر نماینده در اجرای وظایف نمایندگی آزاد است و کسی نمیتواند خرده ای بگیرد که چرا این رای را داده است و آن را ملاکی برای تایید یا عدم صلاحیت فرد بداند.

سوال: زمان اجرای آن از چه زمانی است؟

متفکرآزاد: پس از تصویب کلیات و جزئیات، این طرح لازم الاجرا خواهد بود.

سوال: در طرح شفافیت آراء نمایندگان، آیا استثنا وجود دارد یا این طرح شامل تمام قوانین و موضوعات می­شود؟

متفکرآزاد: برای یکسری شرایط خاص، استثنائاتی قائل شدیم تا بتوانیم تا حد ممکن جلوی ایجاد پوپولیسم را بگیریم.

طرح شفافیت آرا نمایندگان شامل تمام موضوعات می‌شود/ این طرح نباید تبدیل به ابزار فشار سیاسی شود

سوال: علت طولانی شدن زمان تصویب این طرح چیست؟

نیکزاد: طرح های متعددی در خصوص معیشت، اقتصاد، مسکن، هسته‌ای و... در نوبت بوده و هستند، به این دلیل تصویب این طرح به درازا کشید. اما نکته مثبت این است که این طرح با حساسیت بالایی در کمیسیون آیین نامه به تصویب رسید و خدارو شکر امروز هم با رای بالایی بحث اولویت آن به تصویب رسید. از سه شنبه موضوع بودجه در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت اما در اولین فرصت،  موضوع شفافیت از سر گرفته خواهد شد. پیش بینی ما این است که این طرح با رای بالایی از سوی نمایندگان تصویب می‌شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top